Сторінки

неділя, 12 жовтня 2025 р.

Використання технологій штучного інтелекту в закладах освтіи

Штучний інтелект (ШІ) – це галузь інформатики, яка розробляє машини, здатні виконувати завдання, що зазвичай вимагають людського інтелекту, такі як навчання, міркування, розпізнавання образів та ухвалення рішень. Він використовує алгоритми для аналізу даних, прогнозування, генерації контенту та надання рекомендацій, знаходячи застосування в медицині, бізнесі, освіті та багатьох інших сферах.

Міністерство цифрової трансформації та Міністерство освіти і науки України розробили інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах освіти. Мета рекомендацій – поширення принципів та підходів відповідального, етичного та ефективного використання систем ШІ у закладах освіти з дотриманням прав людини на основі міжнародних практик.

Заклад освіти в рамках власної автономії має можливість обирати (схвалювати педагогічною радою закладу освіти) конкретні цифрові освітні платформи, онлайн-сервіси та інструменти на основі систем ШІ для використання в освітньому процесі. 

Необхідно забезпечувати перевірку їх відповідності вимогам чинного законодавства щодо захисту персональних даних учасників освітнього процесу в цифровому освітньому середовищі. 

Також необхідно зважати на необхідність створювати умови для забезпечення повноцінної участі в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами. 

Педагогічні працівники самостійно визначають доцільність застосування онлайн-сервісів та інструментів на основі ШІ, обирають форми, методи та засоби для проведення конкретного навчального заняття. Такі дії педагогічних працівників не потребують додаткового погодження чи схвалення. 

На рівні закладу освіти необхідно розробити власні політики застосування систем на основі ШІ, або оновити чинні положення відповідно до вимог академічної доброчесності, забезпечення захисту персональних даних, рівності в доступі до Інтернету та засобів інформаційно-комунікаційних технологій.

Учителі мають навчати учнів відповідального використання систем ШІ, зокрема генеративного ШІ, пропагуючи цінності чесності, критичного мислення та оригінальності в освітній діяльності. Відповідальне впровадження систем ШІ, ретельний нагляд та освітня обізнаність, що містить ШІ-грамотність всіх користувачів є вкрай важливими.