Інклюзивне навчання –
шлях до рівного доступу до якісної освіти
Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти інклюзивні освітні заклади повинні адаптувати навчальні програми та плани, методи та форми навчання, використання існуючих ресурсів, партнерство з громадою до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзивна освіта — це процес, у якому заклад освіти намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносячи необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівність можливостей. Запровадження інклюзії у сфері освіти передбачає розроблення й запровадження широкого спектра навчальних стратегій для більш гнучкого реагування на розмаїття потреб учнів.Основою концепції інклюзивної освіти є принципи, що всі діти, незважаючи на різне культурне й соціальне походження та різні рівні навчальних можливостей, повинні мати однакові можливості у навчанні в усіх типах закладів освіти. Отже, ідеологія інклюзивної освіти спрямована на надання кожній дитині, всім відособленим і вразливим групам можливостей для результативного навчання. Інклюзивна освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Інклюзивна освіта базується на декількох цінностях, які допомагають забезпечити рівні умови для навчання та розвитку кожної дитини, незалежно від її особливостей та потреб. Ось декілька з них:
- Рівноправність: інклюзивна освіта відповідає принципу рівноправності, що означає, що кожна дитина має право на рівні умови для навчання та розвитку, незалежно від її особливостей та потреб.
- Толерантність: інклюзивна освіта сприяє розвитку толерантності та поваги до різноманітності, що є важливим для побудови гармонійного та рівноправного суспільства.
- Співпраця: інклюзивна освіта передбачає партнерство між учителями, батьками та іншими фахівцями, щоб забезпечити належну підтримку та ресурси для навчання кожної дитини.
- Індивідуалізація: інклюзивна освіта передбачає індивідуальний підхід до кожної дитини, з урахуванням її особливостей та потреб.
- Розмаїтість: інклюзивна освіта повинна враховувати різноманітність дітей та їхніх потреб, щоб забезпечити належну підтримку та ресурси для навчання кожної дитини.
- Доступність: навчальне середовище повинно бути доступним для всіх дітей, з урахуванням їх фізичних та інших потреб.
- Повага до прав дитини: інклюзивна освіта повинна поважати права кожної дитини на навчання та розвиток, а також на захист від будь-якої форми дискримінації.
Ці цінності допомагають забезпечити належну підтримку та ресурси для навчання кожної дитини, незалежно від її особливостей та потреб, та створити рівноправне та толерантне середовище для всіх дітей.
Інклюзивна освіта базується на декількох принципах, які допомагають забезпечити рівні умови для навчання та розвитку кожної дитини, незалежно від її особливостей та потреб. Ось декілька з них:
- Рівність: кожна дитина має право на рівні умови для навчання та розвитку, незалежно від її особливостей та потреб.
- Індивідуалізація: навчання повинно бути адаптоване до потреб кожної дитини, з урахуванням її особливостей та можливостей.
- Інтеграція: діти з ООП повинні мати можливість навчатися разом з іншими дітьми в ЗЗСО.
- Партнерство: інклюзивна освіта передбачає партнерство між учителями, батьками та іншими фахівцями, щоб забезпечити належну підтримку та ресурси для навчання кожної дитини.
- Доступність: навчальне середовище повинно бути доступним для всіх дітей, з урахуванням їх фізичних та інших потреб.
- Розмаїтість: інклюзивна освіта повинна враховувати різноманітність дітей та їхніх потреб, щоб забезпечити належну підтримку та ресурси для навчання кожної дитини.
- Повага до прав дитини: інклюзивна освіта повинна поважати права кожної дитини на навчання та розвиток, а також на захист від будь-якої форми дискримінації.
Ці принципи допомагають забезпечити належну підтримку та ресурси для навчання кожної дитини, незалежно від її особливостей та потреб, та створити рівноправне та толерантне середовище для всіх дітей.
Інклюзивна освіта має багато переваг для дітей з особливими освітніми потребами. Ось декілька з них:
- Соціальна інтеграція: інклюзивна освіта допомагає дітям з ООП інтегруватися в суспільство та розвивати соціальні навички, що є важливим для їх майбутнього успіху.
- Розвиток самооцінки: діти з ООП, які навчаються в інклюзивному середовищі, мають більше можливостей для розвитку своєї самооцінки та відчуття власної важливості.
- Розвиток навичок самостійного навчання: інклюзивна освіта допомагає дітям з ООП розвивати навички самостійного навчання та адаптації до різних умов навчання.
- Розвиток навичок спілкування: діти з ООП, які навчаються в інклюзивному середовищі, мають більше можливостей для розвитку навичок спілкування та взаємодії з іншими дітьми.
- Розвиток навичок праці в команді: інклюзивна освіта допомагає дітям з ООП розвивати навички праці в команді та співпраці з іншими дітьми.
- Покращення академічних результатів: дослідження показують, що діти з ООП, які навчаються в інклюзивному середовищі, можуть досягати кращих академічних результатів.
- Розвиток толерантності та емпатії: інклюзивна освіта сприяє розвитку толерантності та емпатії у всіх дітей, що є важливим для побудови гармонійного суспільства.
Ці переваги показують, що інклюзивна освіта є важливою для розвитку дітей з ООП та для створення більш толерантного та рівноправного суспільства.
Переваги інклюзивної освіти для інших дітей
Інклюзивна освіта має ряд переваг не тільки для дітей з особливими освітніми потребами, але й для інших учнів. Ось деякі з них:
- Розвиток толерантності та емпатії: інклюзивне навчання сприяє розвитку поваги до різних особливостей один одного, виховує толерантність та емпатію.
- Навчання соціальним навичкам: учні з різними особливостями навчаються спілкуватися та взаємодіяти один з одним, що сприяє розвитку соціальних навичок та адаптації в різних життєвих ситуаціях.
- Взаємодопомога та співпраця: інклюзивне навчання стимулює учнів допомагати один одному, працювати в команді та розвивати навички співпраці.
- Розвиток критичного мислення: учні навчаються розуміти та аналізувати різні точки зору, що сприяє розвитку критичного мислення та незалежності думки.
- Підготовка до реального світу: інклюзивна освіта допомагає учням адаптуватися до різноманітності суспільства та готує їх до життя в реальному світі, де вони зустрінуться з людьми з різними особливостями та потребами.
- Покращення академічних результатів: дослідження показують, що інклюзивна освіта може покращити академічні результати всіх учнів, оскільки вона стимулює розвиток навичок самостійного навчання та адаптації до різних умов навчання.
- Виховання громадянської свідомості: інклюзивна освіта виховує в учнів відповідальність, громадянську свідомість та активну участь у житті суспільства.
Досвід роботи СЗОШ №4 щодо впровадження інклюзивної освіти
Корекційно-розвиткові заняття як складова інклюзивної освіти
Інклюзивне навчання – це створення в спільному просторі особливого підходу до навчання дитини з особливими освітніми потребами. Цей підхід передбачає додаткові елементи навчального процесу- індивідуальний план розвитку дитини, педагогічний супровід, спеціально облаштоване місце та належні умови для неї.
Кожна людина, незалежно від стану здоров’я, при наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не різниться від якості освіти інших дітей. Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх культурних та соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.
В Славутицькому ЗЗСО №4 навчається 24 дитини з особливими освітніми потребами в 13 інклюзивних класах. Функціонують два кабінети логопеда кабінет дефектолога, практичного психолога та соціального педагога, ресурсна та сенсорна кімнати. Ці кабінети обладнані допоміжними засобами для навчання та проведення корекційно-розвиткових занять: «Розвиток мовлення», «Корекція розвитку», «Соціально-побутове орієнтування», «Ритміка» та інші. Ці послуги надаються згідно категорії освітніх труднощів та рівнів підтримки встановлених інклюзивно-ресурсним центром.
З чого починається корекційно-розвиткова робота:
1. Ретельне ознайомлення з висновком ІРЦ.
2. Індивідуальне обстеження фахівцем ЗЗСО№4
3. Знайомство з батьками дитини з ООП
4. Спеціаліст обирає корекційно-розвиткову програму рекомендованою МОН.
5. На основі програми та категорії освітніх труднощів створює календарне планування індивідуально на кожну дитину.
6. З командою супроводу дитини обговорюють та встановлюють цілі яких планується досягти протягом навчального року.
Це комплексна система заходів супроводження дитини з особливими освітніми потребами в процесі навчання, спрямованих на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Досвід роботи практичного психолога
Порадник для педагогів і батьків - Інклюзивна освіта від "А" до "Я" переглянути