вівторок, 13 червня 2023 р.

Благополуччя дітей і педагогів: дієві інструменти та практики психосоціальної підтримки

Для педагогів міста 13.06.2023 року на базі Славутицького закладу загальної середньої освіти 
І-ІІІ ступенів № 4 відбувся тренінг у межах програми підвищення кваліфікації «Благополуччя дітей та педагогів: дієві інструменти і практики психосоціальної підтримки», розробленої у межах проєктів: «Сприяння освіті» в дошкіллі; підтримки Нової української школи; впровадження модулів і спецкурсів із діяльнісних методів навчання в освітні програми закладів вищої освіти та закладів післядипломної педагогічної освіти; підтримки наукових і моніторингових досліджень в Україні, зокрема залучення міжнародних наукових інституцій, що реалізуються відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Міністерством освіти і науки України та The LEGO Foundation для співпраці у сфері освіти та науки (2021 р.). 
Під час зустрічі учасники обговорили теоретичні поняття «благополуччя», «стрес», «тривога», «психічне здоров’я» та «психосоціальна підтримка». Учителі складали «Квітку благополуччя», що була свого часу запропонована Товариством Червоного Хреста, умовну карту власних ресурсів благополуччя. Обговорили вплив надзвичайних ситуацій на розвиток, навчання та благополуччя дитини і дорослого. Дослідили види та рівні психосоціальної підтримки, роль гри у підтримці благополуччя дитини. Проаналізували вікові індикатори переживання стресу, вплив останнього на креативний, соціальний, когнітивний, емоційний і фізичний розвиток дитини, значення психологічно безпечного освітнього середовища. Визначили успішні стратегії психосоціальної підтримки в закладі освіти, ознайомилися зі стратегіями підтримки позитивної поведінки дітей у закладі освіти та створення безпечного ігрового освітнього середовища.
Також учасникам був запропонований додаток «Навчаємося долати стрес через гру», де зазначається, що ігрові взаємодії — ефективний спосіб задоволення психосоціальних потреб дітей, які проживають складний життєвий досвід (війну, насильство, вимушений переїзд тощо).
«Те, як педагоги взаємодіють із дітьми, освітнє середовище, яке вони створюють, впливає на психосоціальне благополуччя дітей. Коли педагоги використовують базові навички підтримки дітей, наприклад, емпатію, неупереджене ставлення до дітей тощо, то це допомагає дітям почуватися в безпеці та продовжувати навчатися. Крім того, коли педагоги зосереджуються не лише на академічних досягненнях дітей, а й на розвитку соціальної, емоційної, когнітивної, креативної, фізичної сфер, наскрізних умінь, то це допомагає дітям отримати життєвий досвід, щоб справлятися зі складними життєвими ситуаціями».
Отже, педагоги можуть надавати психосоціальну підтримку дітям шляхом адаптації способу взаємодії з ними, створення психологічно безпечного та сприятливого середовища, у якому діти можуть виражати свої емоції та переживання. Також педагог може імплементувати ігрові психосоціальні активності в освітній процес.